Instrukcja
Joga gra dla dzieci – jogra, to autorski projekt Warsztat Joga. Gra została wykonana w Polsce przy wykorzystaniu ekologicznych surowców. Informacje o elementach składowych zestawu oraz kto, i z jakich materiałów je wytworzył znajdują się w opisie.
Zabawa
Jogra to wspaniałe narzędzie do rozpoczęcia przygody z jogą. Można ją wykorzystywać zarówno podczas zabawy samodzielnej, z rówieśnikami, czy z rodzicami, jak i w trakcie zajęć terapeutycznych lub lekcyjnych.
Zasadniczą kwestia przy tworzeniu jogry było opracowanie takiego zestawu by w jak najmniejszym stopniu ograniczyć czy narzucić jakieś rozwiązania graczom. Jogra dostarcza narzędzi by zachęcić do aktywności i pobudzić kreatywność.
Podczas zabawy samodzielnej można np.:
- losować kartę z pozycją do wykonania
- ułożyć z kart bardziej lub mniej złożoną sekwencję do realizacji
- podzielić karty na stosy z danym bohaterem, każdy stos ułożyć rewersem do góry i oznaczyć go znacznikiem, wyrzucić kostką, wylosować kartę ze stosu odpowiadającego wylosowanemu zwierzęciu i zrealizować wylosowaną pozycję
Podczas zabawy w grupie można np.:
- losować kartę z pozycją do wykonania dla innej osoby
- schować kartę pod matę, odkrywać kartę na umówiony znak i wykonać pozycję
- losować jedną kartę (nie pokazując jej innym), wykonać pozycję, a pozostałe osoby mają za zadanie zgadnąć, jaka pozycja została wykonana
- wykonać płynną sekwencję pozycji, a po wykonaniu rozdać pomieszane karty, które budowały sekwencje; zadaniem jest ułożenie kart w kolejności według realizowanej sekwencji
- rzucać kostką za kogoś i losować dla niego pozycję do wykonania
- ułożyć z kart bardziej lub mniej złożoną sekwencję do realizacji
- współpracować korzystając z planszy – opis w dalszej części instrukcji
- rywalizować korzystając z kart dodatkowych – opis w dalszej części instrukcji
Karty podstawowe - pozycje i sekwencje
Na karcie może dodatkowo znajdować się znacznik:
- strzałki – pozycja jest asymetryczna i należy ją wykonać na obie strony: prawą i lewą,
- małej i dużej postaci – konieczna jest asekuracja osoby dorosłej.
Można pobrać dokument ze wszystkimi pozycjami wraz z nazwą w języku polskim oraz sanskrycie. Dodatkowo przy każdej z pozycji znajduje się informacja o częściach składowych nazwy sanskryckiej wraz z tłumaczeniem.
Kości
- wizerunku zwierzęcia – należy wylosować z danej grupy pozycji kartę lub samodzielnie zaproponować jakąś pozycje z danej grupy
- wizerunku lisa – należy wykonać którąś z sekwencji dynamicznych prezentowanych na plakacie
- znaku zapytania – należy wylosować kartę z dowolnej grupy pozycji lub samodzielnie zaproponować pozycję jogi i ją wykonać
Znaczniki
Znaczniki mają dwa zastosowania:
- oznaczają stos kart z daną grupą pozycji, gdyż rewers każdej karty jest taki sam
- jeżeli rozgrywka odbywa się przy użyciu planszy wcielają się w rolę poruszających się zwierząt
Instrukcja / plakat - sekwencje dynamiczne
Po wyrzuceniu na kości wizerunku lisa należy wykonać którąś z sekwencji dynamicznych prezentowanych przez lisa na plakacie:
- powitanie słońca – surya namaskar (znajduje się na awersie instrukcji w wersji polskiej)
- powitanie księżyca – candra namaskar (znajduje się na awersie instrukcji w wersji angielskiej)
W przypadku, gdy zwierzę stanie na planszy na polu ze słońcem lub księżycem należy wykonać, odpowiednio sekwencje powitanie słońca lub księżyca.
Dodatkowo do każdego zestawu dołączony jest duży dwustronny plakat , na którym lis wykonuje powitanie słońca i powitanie księżyca.
Rywalizacja - karty dodatkowe
Za sprawą kart dodatkowych możliwa jest rywalizacja. Przed rozpoczęciem rozgrywki należy ustalić jaki zestaw pozycji wygrywa (np. 1 lis, 1 wydra, 1 jeż oraz 1 nietoperz, czyli do zrealizowania jest 1 sekwencja dynamiczna, 1 pozycja balansowa, 1 pozycja w podporze oraz 1 pozycja odwrócona albo dowolny inny zestaw) albo przyjąć, że wygrywa osoba która jako pierwsza wykona, co najmniej jedną pozycję z danej grupy.
Dana rozgrywka kończy się w momencie kiedy któryś z graczy jako pierwszy zbierze znaczniki przy ustalonym wcześniej zestawie pozycji. Oczywiście należy realizować również wszystkie te pozycje, które zostały wylosowane, natomiast nie należą do ustalonego jako wygranego zestawu pozycji.
Dobrze w tym przypadku zastosować własny rodzaj znacznika, np.: drobne kamyczki, szkiełka etc. by po zrealizowaniu pozycji położyć znacznik przy danym zwierzęciu reprezentującym daną grupę pozycji.
W zestawie znajdują się 4 karty dodatkowe. W przypadku większej liczby graczy można pobrać i wydrukować dodatkowe karty.
Współpraca - plansza
Można kształtować umiejętność współpracy korzystając z planszy. Poruszające się zwierzęta to znaczniki, a jako kości wykorzystujemy, te z gry.
Plansza została przygotowana w wersji jednokolorowej by można ją było samodzielnie pokolorować. Istnieje możliwość zakupienia dodatkowo puzzlowej planszy.
W przypadku, gdy plansza zostanie zniszczona, pokolorowana w niesatysfakcjonujący sposób lub zmieni się koncepcja kolorystyczna można pobrać i wydrukować nową planszę.
Należy ułożyć znaczniki zwierząt w miejscu, gdzie znajduje się trawa, a karty podstawowe pogrupować na stosy z danym bohaterem. Każdy stos ułożyć rewersem do góry i umieścić w odpowiednim miejscu na zewnątrz planszy. Przy numerze „3” nie ma stosu kart. Dla numeru „3” zarezerwowany jest znak zapytania i lis.
Celem jest współpraca i doprowadzenie zwierząt, przebywających na trawie, przed nocą, w bezpieczne miejsce – do lasu. Można skrócić czas trwania rozgrywki i samodzielnie wybrać jedno lub kilka zwierząt, które należy doprowadzić do lasu.
Zaczyna gracz, który jako ostatni był w lesie.
Gracz rzuca jedną, dowolną, kością. Wynik oznacza bohatera, który się porusza. Gracz umieszcza znacznik odpowiedniego zwierzęcia na polu „Start”. W przypadku, gdy zwierzę jest już w drodze, po prostu rusza z tego miejsca na którym się znajduje.
W przypadku wyrzucenia lisa, znaku zapytania lub zwierzęcia, które znajduje się już w lesie, należy rzucić kością kolejny raz.
Gracz rzuca drugą kością. Wynik oznacza, o ile pól porusza się zwierzę. Na planszy przy zwierzęciu jest cyfra oznaczająca liczbę pól do przejścia.
Po wrzuceniu:
- wydry czy borsuka – należy ruszyć 1 pole do przodu
- nietoperza czy zająca – należy ruszyć 2 pola do przodu
- znaku zapytania czy lisa – należy ruszyć 3 pola do przodu
- szopa czy rysia – należy ruszyć 4 pola do przodu
- jeża czy misia – należy ruszyć 5 pól do przodu
- kreta czy ryjówki – należy ruszyć 6 pól do przodu
W przypadku, gdy gracz stanie na polu z wizerunkiem zwierzęcia powinien wykonać pozycje wylosowaną z odpowiedniego stosu umiejscowiona na zewnątrz planszy.
W przypadku, gdy gracz stanie na znaku zapytania powinien wykonać dowolną pozycję jogi. Może ją wylosować z dowolnego stosu albo zaproponować samodzielnie.
W przypadku, gdy gracz stanie na polu ze słońcem lub księżycem powinien wykonać sekwencje dynamiczną – powitanie słońca lub powitanie księżyca. Obydwie sekwencje prezentowane są przez lisa na plakacie.
Kolejny gracz rzuca kością. Gra kończy się w momencie, kiedy zwierzęta zostaną doprowadzone do lasu.
Można wprowadzić dodatkowe zasady np.:
- w przypadku, gdy gracz stanie na polu ze słońcem lub księżycem wszyscy gracze powinni wykonać odpowiednią sekwencję dynamiczną,
- zwierzę może się nie namęczyć i szybciej znaleźć się w lesie jeżeli uda mu się „wskoczyć” na inne zwierzę, które akurat podróżuje,
- w przypadku, gdy zwierzę stanie na polu gdzie jest już inne zwierzę, wszyscy gracze powinni wykonać wylosowaną pozycję.
Dodatkowe uwagi
- zajęcie pozycji wyjściowej,
- ułożenie ciała we właściwej pozycji,
- utrzymanie pozycji,
- powrót do pozycji wyjściowej.
Bezpieczeństwo
Należy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo. Poniżej kilka uwag, których przestrzeganie powinno wykluczyć możliwość doznania urazu, a przynajmniej znacznie je ograniczyć.
- Przed rozpoczęciem zabawy należy odpowiednio przygotować przestrzeń. Meble i inne przedmioty powinny znajdować się w odpowiedniej odległości, tak by nie stwarzały zagrożenia dla bawiących się.
- Należy ćwiczyć w obecności osoby dorosłej.
- Należy ćwiczyć boso, w wygodnym stroju, niekrępującym ruchów.
- Ćwiczenia należy wykonywać na macie albo innej nawierzchni, która eliminuje ryzyko poślizgnięcia się.
- Ćwiczenia należy wykonywać na miarę swoich możliwości. Niektóre pozycje mogą być zbyt trudne do wykonania albo nie dostosowane do zakresu ruchu gracza/y. Przed rozgrywką można odłożyć karty z takimi trudniejszymi pozycjami albo w momencie wylosowania takiej karty odłożyć ją na bok i wylosować kolejną.
- Zalecane jest aby ostatni obfity posiłek został zjedzony 2-3 godziny przed rozpoczęciem zabawy.